Norges Bueskytterforbund Forum
09 September 2010, 23:14:37 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter: Link til Norges Bueskytterforbund.
Avansert søk  
avstemning
Spørsmål: Mener du dette er et godt forslag  (Avstemning er avsluttet: 03 Mai 2010, 08:49:34)
Ja - 4 (40%)
Ja, med endringer foreslått i diskusjonen - 0 (0%)
Nei - 3 (30%)
Format? - 3 (30%)
Stemmer totalt: 10

Sider: [1]   Til bunnen
Skriv ut
Skrevet av Emne: Forslag til Tinget 2010: Formater for elektronisk publisering  (Lest 834 ganger)
Kjetil Kilhavn
Nybegynner
*
Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« på: 01 Februar 2010, 11:36:18 »

Forslagstekst
Ved elektronisk publisering skal Norges Bueskytterforbund forholde seg til den til enhver tid gjeldende referansekatalogen for IT-standarder i offentlig sektor.

Begrunnelse
Begrunnelsen blir den samme som for etableringen av referansekatalogen, det vil si (kort utdrag) «å bedre samhandlingen mellom IT-systemer», «redusere bindinger til enkeltleverandører» og «å bidra til likebehandling og inkludering av alle innbyggere».
Alle statlige virksomheter skal forholde seg til referansekatalogen fra 1. januar 2010, og den anbefales for kommunal sektor. Den inneholder både obligatoriske standarder og anbefalte standarder.
Mer informasjon om referansekatalogen finnes på Fornyings- og administrasjonsdepartementet sine nettsider, http://www.regjeringen.no/referansekatalogen.
Loggført
Jon-Arne
Global moderator
Seniormedlem
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #1 på: 03 Februar 2010, 00:36:24 »

Kjetil, Vi følger vel stort sett dette. Eller?
Loggført

Jon-Arne
--
Hoyt GMX 25" Jet Black / Hoyt GMX 25" Red Ember
Hoyt 990TX limbs 38# Medium
Beiter Centralizer stab-sett
Beiter Plunger
Beiter pilhylle
Sure-Loc Quest-X sikte
Spigarelli tråkors siktenål
Easton A/C/E 670 piler m/Beiter 12/2, Spin Wing, 100 grain spiss
SveinErik
Moderator
Supermedlem
*
Utlogget Utlogget

Vis profil WWW E-post
« Svar #2 på: 03 Februar 2010, 09:25:29 »

Kan du forklare litt hva som er problemet og hva som bør forventes? Som Jon-Arne antyder dekker vel NBF behovet ved å tilstrebe å publisere alt materiale i .pdf format.

Ser i Referansekatalogen at HTML er det foretrukne format, men jeg kan ikke se hva NBF vinner på det. Forøvrig er Referansekatalogen i seg selv lagt ut i .pdf format.
Loggført

Hoyt Vantage Elite XT2000 (2009) / Hoyt Carbon Matrix (2010)
Copper John A.N.T.S. 2 / Specialty Super Scope 1 3/8" / 6x
Trophy Taker
Doinker stabilisatorer
Carter Just B'Cuz
Easton X10 Protour 470 100 grain Tungsten - Easton X7 Eclipse 2312 170 grain
LOB
Jon-Arne
Global moderator
Seniormedlem
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #3 på: 03 Februar 2010, 09:31:23 »

I referansekatalogen står det at når det av spesielle grunner må publiseres dokumenter på andre format enn HTML/ XHTML, kan man benytte PDF eller ODF.
Og vi benytter såvidt meg bekjent nesten bare PDF.
Loggført

Jon-Arne
--
Beiter Plunger
Beiter pilhylle
Sure-Loc Quest-X sikte
Jon-Arne
Global moderator
Seniormedlem
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #4 på: 03 Februar 2010, 10:34:43 »

Forresten, så kunne jeg godt tenkt meg at alle dokumenter ble publisert både som PDF og HTML/XML, slik at man kunne lese dokumenter fra forbundet uten å måtte laste ned PDF-filer på flere 100kb (spesielt nyttig for de av oss som bruker en del mobilt bredbånd, og betaler selv).
Jeg tror nok ikke det er aktuellt å publisere invitasjoner, startlister, resultatlister osv i HTML/XML format.
Loggført

Jon-Arne
--
Beiter Plunger
Beiter pilhylle
Sure-Loc Quest-X sikte
Kjetil Kilhavn
Nybegynner
*
Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #5 på: 06 Februar 2010, 00:37:06 »

Mulig jeg er litt anderledes skrudd sammen enn de andre debatantene her, men jeg oppfatter ikke Kjetils forslag som en kritikk av nåværende praksis i forbundet.
Det er den mest korrekte tolkningen.

Å få et tingvedtak på at referansekatalogen skal følges av forbundet, synes jeg er framtidsrettet, forebyggende, og smart.
Takk for det...

Referansekatalogen sier at skjemaer (dokumenter som ikke først og fremst skal publiseres, men er tenkt å endres og kanskje returneres) fortrinnsvis skal publiseres elektronisk på nett, ellers skal ODF brukes. Det er vel stort sett der det syndes i NBF. Men hvis jeg har rett vil vedtaket også binde klubbene siden regler for NBF ikke bare gjelder administrasjonen i forbundet og forbundsstyret. Der finnes det en del flere eksempler på at invitasjoner sendes ut som Word-filer og resultatlister sendes ut som Excel-filer.

Skrekkeksempelet stammer fra noen år tilbake, før ADSL ble utbredt og jeg selv satt med ISDN som internettforbindelse.
Innbydelse med Stavanger BS sin logo i Microsoft Word-format: størrelse 17 MB.
Konvertert til PDF ble størrelsen noen hundre kilobyte.

Jeg husker ikke hvor lang tid jeg brukte på å laste e-posten, men jeg husker jeg ble litt forbannet når jeg oppdaget årsaken til at det tok så lang tid.
« Siste redigering: 06 Februar 2010, 01:07:20 av Kjetil Kilhavn » Loggført
SveinErik
Moderator
Supermedlem
*
Utlogget Utlogget

Vis profil WWW E-post
« Svar #6 på: 06 Februar 2010, 07:41:02 »

Mulig jeg er litt anderledes skrudd sammen enn de andre debattantene her, men jeg oppfatter ikke Kjetils forslag som en kritikk av nåværende praksis i forbundet.
Det er den mest korrekte tolkningen.

Skrekkeksempelet stammer fra noen år tilbake, før ADSL ble utbredt og jeg selv satt med ISDN som internettforbindelse.
Innbydelse med Stavanger BS sin logo i Microsoft Word-format: størrelse 17 MB.
Konvertert til PDF ble størrelsen noen hundre kilobyte.

Jeg husker ikke hvor lang tid jeg brukte på å laste e-posten, men jeg husker jeg ble litt forbannet når jeg oppdaget årsaken til at det tok så lang tid.
Jeg er også enig i at det er et godt forslag (og stemte Ja), men mener vel at NBF langt på vei allerede er på rett vei i og med at alt materiale legges ut i .pdf format. Personlig synes jeg det er for mye forlangt at det skal legges ut i HTML format i tillegg.

Helt greit med retningslinjer om at klubbene også skal sende ut innbydelser og resultatlister i .pdf, men man skal være klar over at datakunnskapene ikke er like gode hos alle. Jeg mener det er viktigere at informasjon kommer ut raskt (spesiellt når det gjelder resultatlister) enn at de tilfredsstiller retningslinjene i Referansekatalogen.

Det som for oss, Kjetil og Tor, tar et par minutter eller mindre kan være uoverkommelig for andre som sitter på informasjon som vi alle (eller mange) hungrer etter.

Jeg har også sett skrekkeksempler som du beskriver Kjetil. Men igjen, ikke alle vet at en liten logo i svart/hvitt kan legge 10Mb til et dokument.
Loggført

Trophy Taker
Doinker stabilisatorer
Carter Just B'Cuz
LOB
SveinErik
Moderator
Supermedlem
*
Utlogget Utlogget

Vis profil WWW E-post
« Svar #7 på: 06 Februar 2010, 17:37:31 »

Jeg har ikke "forlangt" at man skal publisere i html.
Jeg har påpekt at det er svært enkelt, ettersom det både i microsoft office (word, excel osv), og i Open Office, er et eget valg under "lagre som", for å lagre i HTML.
Det er svært mye enklere enn å lagre i pdf, så om det skal publiseres i html eller ikke, går ikke på datakunnskaper, men på vilje.
Ok, skriv "forventet" i stedet for "forlangt"  .... her må gullvekta fram!

Vet inderlig godt at det er LIKE lett å lagre i .pdf som HTML (save as / lagre som), og vet også inderlig godt at flere som i dag skriver og produserer resultatlister er SVÆRT LITE datakyndige og har mer en nok med å lagre i standard word / excel format. All respekt for det etter min mening, bedre å får en excel fil samme dag som stevnet er enn å vente den tid det tar å legge den inn i NBF resultatservice (selv om det også går kjapt).

Nok om det, sånn er'e bare. Men huker jeg en fil på vei ut, konverterer jeg gjerne til .pdf før jeg legger den på Forumet.
Loggført

Trophy Taker
Doinker stabilisatorer
Carter Just B'Cuz
LOB
Roar
Seniormedlem
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #8 på: 06 Februar 2010, 20:49:07 »

Vel, å lagre f. eks fra word til HTML format er "bare" ett klikk unna, men...

HTML formatet som word lager inneholder så mye ekstra data at skulle det vært brukt til å lage en artikkel på www.bueskyting.no ville hele oppsettet blitt ødelagt. Ett HTML format fra Word er da ikke lenger bare ett klikk unna, HTML koden må renskes.
Loggført

Roar
Jon-Arne
Global moderator
Seniormedlem
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #9 på: 07 Februar 2010, 20:42:44 »

Det er svært mye enklere enn å lagre i pdf, så om det skal publiseres i html eller ikke, går ikke på datakunnskaper, men på vilje.
Dette er ikke tilfellet dersom man f.eks benytter Office 2003.
Da må man inn med ekstra programmvare.
Loggført

Jon-Arne
--
Beiter Plunger
Beiter pilhylle
Sure-Loc Quest-X sikte
Jon-Arne
Global moderator
Seniormedlem
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #10 på: 07 Februar 2010, 20:54:38 »

Ser at jeg overså et ord i svaret ditt......   (enn)
My fault Glad
Loggført

Jon-Arne
--
Beiter Plunger
Beiter pilhylle
Sure-Loc Quest-X sikte