Overhørte for en tid siden en samtale om en tradbue som var håpløs å skyte med uten strengdempere.
kan noen forklare meg hva en strengdemper gjør som er veldig viktig?
Jeg forstår at den tar bort en del vibrasjoner i streng og bue.
Og de gjør muligens buen marginalt tregere, men mistenker at det er noe jeg ikke helt har fått med meg.
mvh Pedro
Det er fleire ting som ein strengdempere gjer...
Den dempe strengen.. få den til å stå stille kjappere etter skuddet... dette og hjelper å redusere vibrasjoner i lembene..
Dette gjere buen stillere og litt meir behageleg å skyte.. særleg med tyngre dravekt.. (min 41 pund black widow funger greit utan, men min 53# widow er MYKJE betre å skyte med dempere)
Ja med dempere på strengen mister man litt fart, kanskje 3 fps... ikkje mykje altså... men du vill oppleve at du må tune buen på nytt om du tek bort dempere...
For meg som liker å skyte 3D med min jakt bue så er det veldig greit å kunne beholde dempere på strengen.... derfor liker eg Laugen sine "høst/vår/sommarjakt" stevner så godt..... OG korfor eg støtter forslag til internationale 3D regler... då får eg og skyter med jakt recurve med carbon/alu piler og dei som skyter med langbuer og tre piler får sin egen klasse for det.. eg kan ikkje sjå noko negativt med det altså!
Nathan