Norges Bueskytterforbund Forum
08 September 2010, 00:22:02 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter: Link til Norges Bueskytterforbund.
Avansert søk  
Sider: 1 [2]   Til bunnen
Skriv ut
Skrevet av Emne: Tinget 2010  (Lest 2622 ganger)
Buejeger
Juniormedlem
**
Utlogget Utlogget

Vis profil E-post
« Svar #15 på: 30 Oktober 2009, 09:22:33 »

Og ein ting til..... etter mykje lesing av dei originale 3D regler på engelsk, finn eg ingenting som tyder på at strengdempere er forbudt i den "Instinctive" klassen... og for å støtte opp dette fant eg massevis av foto frå FITA 2007 VM som viser buer i instinctive klassen med strengdemperer på!   Gliser

PS.. og etter mykje leting gjenom 2009 3D VM foto fant eg og masse eksempler av buer i instinctive klassen med strengdempere... 
« Siste redigering: 30 Oktober 2009, 09:38:49 av Buejeger » Loggført
Roar
Seniormedlem
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #16 på: 30 Oktober 2009, 12:15:54 »

Slik jeg har forstått regelverket så når det ikke står noe så er det ikke tillatt.

Skal det være lov å bruke strengdempere så skal det stå at det er tillatt.  Hæ
Loggført

Roar
Buejeger
Juniormedlem
**
Utlogget Utlogget

Vis profil E-post
« Svar #17 på: 31 Oktober 2009, 23:59:56 »

Slik jeg har forstått regelverket så når det ikke står noe så er det ikke tillatt.

Skal det være lov å bruke strengdempere så skal det stå at det er tillatt.  Hæ

Ja det er slik er forstår det og,  etter mykje meir leting fant eg ein "freququently asked questions" eller FAQ pdf på FITA sin netsida, og det står det at det er tillat berre i compound klassen...  MEN det ikkje forklare alle foto av buer i både 2007 NM og 2009 NM i 3D..  er dette ein regel som FITA velger ikkje å følger opp sida strengdempere er sett på som ein naturleg del av utsyret? Ta ein titt sjølv...  det er mange foto av recurve buer i instinctive klassen med strengdemperer på
f.eks,  
http://fita3d.hu/photogallery/Qualifying%20round/2nd%20day/album/2nd%20day/slides/IMG_6662.html
og
http://fita3d.hu/photogallery/Team%20elimination&1-2%20individual%20round/3rd%20day/album/slides/IMG_7378.html
og
http://fita3d.hu/photogallery/Team%20elimination&1-2%20individual%20round/3rd%20day/album/slides/IMG_7402.html

og frå 2009 må du bla gjennom sjølv.. men på fyrste sida ser du ein frå italia med strengdemperer på....
http://www.3dfitalatina.com/index.php?option=com_content&view=article&id=43&Itemid=24&lang=en

Var alle desse "diska" på grunn av dette? eg trur ikkje det...  så kva er svaret? det veit ikkje eg, men om man kan sjå åpent bruk av strendempere i 3D VM to år på rad, kan det neppe være ulovleg???

Nathan
« Siste redigering: 01 November 2009, 19:59:54 av Buejeger » Loggført
Roar
Seniormedlem
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #18 på: 01 November 2009, 13:51:38 »

Det gjør det ikke tillatt selv om noen bruker det.

Det er ikke lov å kjøre i 150 km/t selv om noen også gjør det!

http://www.bueskyting.no/index.php?option=com_content&view=article&id=712:om-utstyr-strengdempere&catid=89:lover-og-regler&Itemid=138
Loggført

Roar
Buejeger
Juniormedlem
**
Utlogget Utlogget

Vis profil E-post
« Svar #19 på: 01 November 2009, 19:48:37 »

Det gjør det ikke tillatt selv om noen bruker det.

Det er ikke lov å kjøre i 150 km/t selv om noen også gjør det!

http://www.bueskyting.no/index.php?option=com_content&view=article&id=712:om-utstyr-strengdempere&catid=89:lover-og-regler&Itemid=138

Ja det er jo klart....  Hæ Øyerulling   

Men det EG sikter til er internasjonal regler... ikkje norske.. den linken du viser er til ein norsk tekst...  eg har klarte å finne ein liten referanse på nettet på engelsk som tyder på at strengdempere kanskje ikkje er lov... MEN... Fotoa vis deltakere som åpent bruker strengdempere på VM i 3D i både 2007 OG 2009!!!   det er snakk om TK på slike konkuranser og DET tyder på at strendempere i den "instinctive" klassen  er iallefal tolerert, om ikkje fullt ut lovleg....

Eller har du tenkt å skrive til FITA og få alle som har brukte strendempere i VMene diska i ettertid?

Eg trur eg skrive einm ail til FITA og hører kva dei meiner...

Nathan

Loggført
Roar
Seniormedlem
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #20 på: 01 November 2009, 20:11:45 »

Spille jo ingen rolle at du har funnet bilder hvor noen har strengdempere. De er forsatt skytterens ansvar å kun bruke utstyr som er tillatt. I de internasjonale reglene på FITA sin side angående 3D står det klart hva du kan ha på en streng. Og her står det ingen ting om strengdempere og da er det ikke tillatt.

Men fortsett å jobbe for å få dette tillatt Blunker
Loggført

Roar
hardway
Juniormedlem
**
Utlogget Utlogget

Vis profil E-post
« Svar #21 på: 02 November 2009, 11:12:58 »

God "gravejobb", Nathan Glad. Alt som skal til er jo å få et tingvedtak på å tillate dempere. Absolutt alle tradskyttere jeg har snakket med, støtter et slikt forslag- jeg vet faktisk ikke om en eneste tradskytter som er i mot- så egentlig bør dette være en formalitet å få ryddet opp i; at klubbene sender inn forslag til Tinget, og at så mange som mulig stiller på Tinget for å stemme fram et slikt vedtak.  Regner med at dempere etterhvert vil bli tillatt internasjonalt også- så fremt FITA Intenational ønsker at trad-skytterene skal være en del av FITA. Men det er jo ingen selvfølge at de ønsker.....
O.
Loggført
pedro
Nybegynner
*
Utlogget Utlogget

Vis profil E-post
« Svar #22 på: 02 November 2009, 21:02:41 »

Overhørte for en tid siden en samtale om en tradbue som var håpløs å skyte med uten strengdempere.
kan noen forklare meg hva en strengdemper gjør som er veldig viktig?
Jeg forstår at den tar bort en del vibrasjoner i streng og bue.
Og de gjør muligens buen marginalt tregere, men mistenker at det er noe jeg ikke helt har fått med meg.
mvh Pedro
Loggført
Buejeger
Juniormedlem
**
Utlogget Utlogget

Vis profil E-post
« Svar #23 på: 02 November 2009, 21:28:59 »

Overhørte for en tid siden en samtale om en tradbue som var håpløs å skyte med uten strengdempere.
kan noen forklare meg hva en strengdemper gjør som er veldig viktig?
Jeg forstår at den tar bort en del vibrasjoner i streng og bue.
Og de gjør muligens buen marginalt tregere, men mistenker at det er noe jeg ikke helt har fått med meg.
mvh Pedro
Det er fleire ting som ein strengdempere gjer...

Den dempe strengen.. få den til å stå stille kjappere etter skuddet...  dette og hjelper å redusere vibrasjoner i lembene..  
Dette gjere buen stillere og litt meir behageleg å skyte.. særleg med tyngre dravekt..  (min 41 pund black widow funger greit utan, men min 53# widow er MYKJE betre å skyte med dempere)

Ja med dempere på strengen mister man litt fart, kanskje 3 fps...  ikkje mykje altså... men du vill oppleve at du må tune buen på nytt om du tek bort dempere...

For meg som liker å skyte 3D med min jakt bue så er det veldig greit å kunne beholde dempere på strengen.... derfor liker eg Laugen sine "høst/vår/sommarjakt" stevner så godt..... OG korfor eg støtter forslag til internationale 3D regler... då får eg og skyter med jakt recurve med carbon/alu piler og dei som skyter med langbuer og tre piler får sin egen klasse for det.. eg kan ikkje sjå noko negativt med det altså!

Nathan
« Siste redigering: 02 November 2009, 22:39:10 av Buejeger » Loggført
Bushman
Juniormedlem
**
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #24 på: 10 Mars 2010, 18:38:51 »

Kanskje vi skulle gå for en egen trad-buejegerklasse? Ville vært bra for rekrutteringen også. I USA skytes det mye trad med carbonpiler f.eks. Det er viktig å huske at en bue ikke bare er et konkurransevåpen, men også et jaktvåpen.
En stund løste noen dette ved å stille i barebow, men der er jo ikke buekogger tillatt og man kan jo ikke ha strengedempere der heller - tidligere var det ingen som sa noe på dette.
Loggført
Buejeger
Juniormedlem
**
Utlogget Utlogget

Vis profil E-post
« Svar #25 på: 22 Mars 2010, 16:51:03 »

Sida int. regler har forandret seg vesentleg og utan varsel, meiner eg at vi bør forkaste forslag om endring av 3D regler her til lands...  greit om folk vill set opp kvalifiseringsrunder som føljer int. regler, men ellers bør dette diskuterast litt meir føler EG.

Når forslaget fyrst komm var regler ikkje dei same som nå.....   

Korleis har FITA kome til denne regel forandring?  har utoverer hatt noko å gjere med dette? I så fall korfor har ikkje vi hørt noko om det frå forbundet?

Forbundet visst nok ikkje noko om det før dei fekk mail frå meg....

Helsing Nathan, som seriøst vurdere å gå over til barebow i utesesongen iallefall....

Loggført
Ole Jørgen
Juniormedlem
**
Utlogget Utlogget

olejorgen_h28@hotmail.com
Vis profil WWW E-post
« Svar #26 på: 23 Mars 2010, 14:05:56 »

Sida int. regler har forandret seg vesentleg og utan varsel, meiner eg at vi bør forkaste forslag om endring av 3D regler her til lands...  greit om folk vill set opp kvalifiseringsrunder som føljer int. regler, men ellers bør dette diskuterast litt meir føler EG.

Når forslaget fyrst komm var regler ikkje dei same som nå.....  

Korleis har FITA kome til denne regel forandring?  har utoverer hatt noko å gjere med dette? I så fall korfor har ikkje vi hørt noko om det frå forbundet?

Forbundet visst nok ikkje noko om det før dei fekk mail frå meg....

Helsing Nathan, som seriøst vurdere å gå over til barebow i utesesongen iallefall....

Bearbow er jo mye morsomere enn trad uansett så det er jo bare å gå over XD
Loggført

Archy
Buejeger
Juniormedlem
**
Utlogget Utlogget

Vis profil E-post
« Svar #27 på: 23 Mars 2010, 15:25:36 »

Bearbow er jo mye morsomere enn trad uansett så det er jo bare å gå over XD
[/quote]

Og du skyter??